مطالعه راهکارهاي حفاظتي و مرمتي تزئينات مسجد جامع فهرج به پايان رسيد


معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت:طرح مطالعه و راهکارهاي حفاظتي و مرمتي تزئينات بدنه مسجد جامع فهرج پايان يافت.

به گزارش روابط عمومي اين اداره کل به نقل از "نيکزاد" حاکي است: اين طرح مطالعاتي شامل: مستندسازي مطالعات کتابخانه‌اي، مطالعات رديابي و امکان سنجي جهت نمونه برداري از لايه‌هاي مختلف تزئينات و اندودها، مطالعات آزمايشگاهي جهت شناسايي مواد، مصالح بکار رفته وبررسي‌ها و مطالعات ميداني و بررسي دوره‌هاي مختلف اجراي تزئينات با توجه به شواهد موجود مي‌باشد.


وي از ديگر اقدامات انجام شده را مطالعه و شناسايي آسيب‌هاي فيزيکي رسيده به لايه‌هاي مختلف تزئينات و اندودها، استحکام بخشي تزئينات گچي و گلين، حذف الحاقات و دخالت‌هاي انساني در سطح اثر و مطالعه و شناخت عوامل آسيب رسان به لايه‌هاي مختلف تزئينات و اندودها بيان کرد.


به گفته اين مسئول اين طرح 248 ميليون ريال هزينه در برداشته است.


فهرج يکي از چهار شهر بزرگ و معروف ناحيه يزد از نواحي اصطخربوده و به گفته مردم محلي نام قديم آن پهرشت(مخفي گاه) بوده و بعدا به فهرج معرب شده است.


مسجد جامع فهرج به دلائل فني معماري و تاريخي کهن‌ترين بناي اسلامي است و از روز نخست براي مسجد ساخته شده داراي طرحي بسيار ساده و بي پيرايه مي‌باشد و خصوصياتي دارد که بسياري از گوشه‌هاي تاريک تاريخ معماري ايران را روشن مي‌کند.


سبک ساختمان مسجد درست سبک معماري ساساني است و با خشت‌هاي خام به ابعاد بزرگ چنانچه معمول آن زمان بوده ساخته شده و داراي طرح بسيار ساده صدراسلام است؛ قوسهاي نعلي و طاقهاي بيضي و طاقچه‌هاي شکنجي آن بسيار زيباست در مساجد کهن مانند مسجد جامع مهرآباد ابرکوه نيز عينا بکار رفته است به گونه اي كه بيننده را بي اختيار به ياد کاخ تيسفون مي‌اندازد.


مسجد جامع فهرج(مسجد امام حسن(ع)) در سال 1349 به شماره 906 در فهرست آثار ملي ثبت شده اشت.


فهرج واقع در 36 کيلومتري شمال شرق يزد وبر سر راه يزد-بافق قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا